TQ Sudi Follow :)

Tuesday, 11 October 2011

Kisah 1987


aku nak cite pasal satu kes yang berlaku di kampong aku.time tu umur aku dalam 4-5 tahun. aku dengar cite ni dari mak ayah aku..sebab ayah adalah saksi antara individu yang terlibat..cite nya terjadi si salah sebuah sekolah rendah,dikampung aku jugak..sekolah masa tu bagunan papan lagi.terletak plak sebelah ladang kelapa sawit.memang sunyi gile time waktu sekolah tamat.jalan masuk plak tanah merah je sebab jadi laluan lori angkut buah sawit.ayah aku bertugas disekolah tu sebagai guru besar,dan bilangan murid pon tak ramai sangat..dalam lebih kurang 80-100 orang.nak dijadikan cite,satu hari,hari rabu,waktu kegiatan petang kokurikulum hendak dijalankan.lepas pukul satu semua guru dan murid pulang kerumah masing2 sebab lepas tu nak sambung aktiviti.memandangkan sekolah dekat ngan rumah,maka sunyi sepi la sekejap.tapi hari tu ada 3-4 orang murid darjah 5@6 berpakat taknak balik rumah.diorang nak main sorok2.diorang tu jugak antara kawan abang aku.maka lepas semua orang dah balik,bermulalah permainan sorok sorok.setelah beberapa ketika bermain,ada seorang budak ni kena jadi tukang cari.kawan2 nya yang lain bertempiran lari menyorokkan diri.ada yang masuk dalam bilk darjah la,masuk stor sukan la,dalam tandas.setelah kiraan habis,maka budak ni mula mencari kawan2 dia,tapi yang pelik dia tak jumpa2 lagi rakan sepermainan dia.kemudian dia tergerak hati nak mencari di salah satu bilik darjah paling hujung.bilik tu merupakan kelas untuk tahun 6 ( kalo tak silap aku) satu2 nya bagunan batu dan terletak berdekatan tandas sekolah.nak terdapat serumpun pokok buluh tumbuh dibelakang tandas tu.pokok buluh tu memang dah tumbuh sejak awal penubuhan sekolah sebelum merdeka lagi.maka masuk la budak ni dalam bilik tersebut.dicarinya dicelah2 meja dan kerusi kelas,tapi masih tak jumpa.tiba2 budak ni terlihat satu lembaga seakan-akan budak kecil sedang bertinggung duduk dipenjuru bilik,sambil menutup muka.lalu budak yang sedang bermain tu menegur mengingatkan yang lembaga tu kawan dia.tapi alangkah terkejutnya budak tu sebaik saja susuk tubuh tu menoleh.dia terlihat satu lembaga aneh bukan manusia tersengih memandang beliau dengan keadaan muka yang menyeramkan...lalu budak tu dengan ketakutan yang amat sangat melarikan diri sambil terjerit2 umapama kena histeria...kawan2 dia yang terdengar jeritan tertanya2 kenapa budak tu menangis tak tentu hala sambil cuba melarikan diri dari sekolah.mereka berjaya menangkap rakanya tu sambil cuba menenangkan keadaan,semetara menunggu kedatang para guru ke sekolah.setibanya ayah aku ke sekolah,budak2 yang terlibat menceritakan apa sebenarnya yang berlaku.ayah aku mula bertanyakan kepada manga,apa yang terjadi sebenarnya.mangsa menceritakan semasa beliau berada dalam bilik darjah tu,beliau teleh terjumpa lembaga aneh seakan-akan anak jin,memakai selampit.(dalam keadaan separuh bogel)lemabaga tu katanya mempunyai taring di bibir,wajahnya umpama orang tua 90 an dan berkepala botak serta bertocang.ayah aku dan guru2 lain yang mendengar cerita budak itu tidak percaya dan menganggap nya hanya penipuan semata-mata yang lahir dari perasaan seorang budak kecil.tapi budak tu menafikannya sambil mengatakan ianya benar -benar terjadi budak itu juga mengatakan akan ada bukti yang menunjukkan kewujudan makhluk itu,dan pasti semua orang akan percaya pada ceritanya selepas itu.tanpa disangka-sangka,dengan izin Allah,keesokkannya seluruh guru,murid serta orang kampung gempar kerana terbukti kata2 budak yang terjumpa makhluk pelik tu benar belaka.didalam satu akhbar tabloid masa tu,( seingat aku Watan/Warta ) terdapat laporan satu keluarga India di Sungai Buloh yang melaporkan pada wartawan kisah pelik yang berlaku.ketua keluarga India tu mengatakan terdapat satu makhluk sering muncul dari belakang rumahnya,seakan-akan mengeluarkan ugutan agar keluarga India itu menyediakan ayam panggang dan pulut kuning setiap malam JUMAAT dan diberikan kepada makhluk itu.kata mangsa,lembaga aneh itu sering muncul dari serumpun pohon buluh dibelakang rumahnya.yang mengejutkan lagi kami sekampung,mangsa di sungai buloh itu juga menjelaskan ciri2 dan rupa makhluk itu serupa dengan lembaga yang ditemui oleh anak murid ayah aku tu.malah menambahkan keseraman lagi,kedatangan makluk itu tidak berseorangan,malah ditemani makhluk lain yang sama bentuknya,seolah-oleh satu keluarga

sejak hari itu,ketakutan dan persoalan mula timbul dikalangan penduduk kampung,khususnya buat warga sekolah.apa sebanarnya yang berlaku?dan memang wujudkah makhluk berkenaan?malah ada pihak mengatakan kewujudan rumpun buloh disekolah berkenaan menjadi tempat tinggal makhluk itu.tapi mengkut ayah aku yang sudah lama bertugas disekolah berkenaan,tapak sekolah itu sememangya mempunyai sejarah tersendiri.orang2 tua dikampung mengatakan tanah tapak sekolah itu pernah jadi tempat askar jepun memancung tahanan.malah pernah terjadi sewaktu ayah aku meracun rumput dikawasan sekolah,beliau terjumpa wang kertas jepun secara tiba2...

sehingga sekarang sekolah berkenaan masih ada dengan digantikan dengan bagunan baru.mangsa kanak2 yang terlibat masih hidup sehingga kini.percayalah,cerita aku sampaikan ni bukan rekaan semata-mata,tapi salah satu kisah misteri yang masih tiada jawapan.dan aku percaya,di muka bumi ini,bukan hanya manusia,tumbuhan dan haiwan yang wujud,malah makhluk lain yang tidak terlihat oleh mata kasar juga sering berada disekeliling kita.wujudnya syaitan,iblis dan jin sering
mendatangkan permasalah kerana golongan ini telah berjanji untuk meyesatkan anak2 Adam sehingga hari kiamat..

Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment