TQ Sudi Follow :)

Tuesday, 11 October 2011

Misteri Keganasan Bujang Senang di Sarawak


Bujang Senang merupakan seekor buaya yang terkenal dengan kisah keganasannya..buaya ini bermastautin di sungai-sungai besar di Sarawak, khasnya Sungai Batang Lupar dan Sungai Sarawak..kisah kekejamannya bermula di era 8 -an lagi apabila ramai penduduk Sarawak menjadi korban kekejamannya…Buaya yang paling tersohor di Sarawak ini Buaya Hitam Putih yang diberi nama Bujang Senang. Bujang Senang menjadi mashur apabila sekumpulan buaya jenis ini mengamuk dan membaham manusia di sekitar Sungai Batang Lupar, Sri Aman, pada awal tahun 1990-an. Kehebatan Bujang Senang terserlah dengan kebolehannya untuk meloloskan diri dari penembak tepat (sniper), penangkap buaya professional dan juga bomoh dan pawang pawang sehingga ada sekumpulan masyarakat setempat menyatakan Bujang Senang adalah binatang jelmaan..saksikan gambar ngeri ini…
images 1 Kisah Keganasan Bujang Senang di Sarawak
Sungai sungai di Sarawak juga seringkali menjadi tumpuan apabila berlaku serangan atau amukan buaya yang berlaku di sekitar Sri Aman, Bintulu, Kuching dan sekitarnya. Kadang kadang mangsa serangan buaya adalah kanak kanak hingusan dan pencarian mayat sering berakhir dengan penuh menyayat hati (amaran: gambar berikut tidak sesuai untuk tatapan umum).
images1 Kisah Keganasan Bujang Senang di Sarawak
Bukan orang dewasa je..kanak-kanak, wanita mengandung dan orang tua pun menjadi mangsa..khabarnya, bujang senang ini merupakan penunggu Sungai Sarawak..betul ke tak
Bujang senang masih menjadi misteri kepada penduduk sarawak..sampai sekarang bujang senang terus hilang dlm sejarah buaya ganas di sarawak.ramai mengatakan bujang senang telah tewas..dan ada mengatakan bujang senang masih hidup..BUjang senang terus menjadi misteri kepada penduduk batang lupar



15 comments:

  1. Salam buat semua pembaca.....sebenarnya,Bujang Senang tidak mengganggu sebarangan mangsa,melainkan hanya mencari keturunan yang didendami oleh nya sehingga kini..kerana keturunan yang didendami oleh nya telah melakukan kesalahan yang tidak dapat dimaafkan olehnya....dan harus diingat,Bujang Senang sebenarnya tidak mati seperti yang diuar-uarkan selama ini...iya masih wujud.....pernah suatu ketika dahulu apabila seorang individu secara tidak sengaja terserempak dengan"beliau"....dilihatnya,kepala Bujang Senang timbul sambil melihat individu tersebut...kepala Bujang Senang tersebut sangat besar boleh dikatakan sebesar sebuah bas...oleh kerana individu tersebut sememang nya tidak berniat jahat,dan hanya mencari rezeki,kus semengat,Bujang Senang tersebut perlahan-lahan tenggelam semula ke dalam sungai tanpa mengganggu....sememang nya,Bujang Senang pada masa dahulu asalnya adalah manusia....sehingga lah...iya telah menjadi jelmaan Bujang Senang yang digeruni sehingga kini.........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kumang88: saya pljr ukm, boleh saya dapatkan email untuk mempertanyakan beberapa soalan mengenai buaya bujang senang..

      Delete
  2. saya setuju dengan kumang88 tetapi ada lari sikit dari fakta sebenar.. apa-apa pun.. dapatkan maklumat sebenar Bujang Senang daripada orang Iban terutama daripada orang-orang tua.. Bujang Senang bukan manusia dan bukan haiwan tetapi .... (Saya tidak dibenarkan dan tidak diberikan keizinan untuk menceritakan perihal sebenar tentang Bujang Senang oleh keturunan yang terlibat dan berkaitan dengannya).. harap jangan war-warkan lagi kisah mengenai Bujang Senang ini kerana ia telah pun berakhir dengan ..... maka tiadalah lagi kewujudan Bujang Senang ini.. harap maklum dan terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Webmaster: boleh saya dapatkan alamat email untuk mempertanyakan beberapa soalan?

      Delete
    2. kalau cik ada masa terluang dtg ke sarawak...pergi ke jong crocodile farm..situ byk maklumat yng cik nk tahu...

      Delete
  3. kisah bujang senang sebenar bermula dari kesah pahit seorang yang dipangil bujang senang...ceritanya mengatakan dahulunya adik perempuan kepada si bujang senang dilogor oleh individu yang tidak bertanggungjawab dan menyebabkan si bujang senang pergi 'betapa' (menuntut ilmu ghaib) di suatu tempat tertentu dahulu...setelah habis dan sempurna pertapaannya...dia kembali ke tempat kampungnya untuk membalas dendam atas perbuatan manusia tidak bertanggungjawab tersebut..dalam masa yang sama, dia (bujang senang) bersumpah atas dirinya untuk menjadi seekor buaya ghaib untuk pembalasannya terhadap mangsa2 nya dan keturunan nya juga..sampai ke saat ini bujang senang masih lagi hidup dan tak pernah menampakkan diri kepada khalayak ramai KECUALI ada sebab2 tertentu...bujang senang adalah berasal dari MANUSIA asli .. menjadi buaya ghaib seumur hidupnya.. sumber = orang2 tua dahulu yang pernah 'berbual' dengan bujang senang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macmilson: boleh saya dapatkan alamat emel?

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. itu semua sumpahan....kalau nk lebih lanjut pergi ke kampung sekitar sg batang lupar..mereka lebih arif cerita hal sebenar....

    ReplyDelete
  6. setuju bahawa Bujang Senang tidak mati seperti yg diura2 kan..ibu saya sering kali mceritakan asal usul lagenda bujang senang dan kisah sungai batang lupar..malah ada dkalangan penduduk asal dsana menerima pmberian dari buaya berkenaan dan barang tersebut masih lagi dalam jagaan penduduk tersebut..

    ReplyDelete
  7. semua kisah bujang senang yg kte dgar telah mati sebenar Nye bkan bujang senang...tetapi buaya yg kecil dri bujang senang...banyak cerita yg kte dgar dri akhbar dan tv mengatakan bujang senang telah mati...buaya misteri mcm mne boleh mati???adakah betul???mana tulang2 Nye???di muzium Sarawak?knape kecil???fikir lah ye...kebanyakan org iban atau dayak di Sarawak yg tinggal di batang lupar tak percaya itu adalah tengkorak bujang senang...sg batang lupar tak jauh dari sibu kg sy...tapi sy tak percaya ap yg diuar2 kan org mengatakan bujang senang telah mati...kalau betul dah mati mne bukti Nye?kepala saja dah besar sebuah bas express...badan lagi...sepanjang 6 @ 7 bas express...bersamaan 5 ekor paus dewasa kalau disukat dri hujung mulut ke hujung ekor...kalau nak tahu lebih lanjut lagi dating lah batang lupar dn jumpe lah org2 lama...dorg akan cerita kan sejarah buaya bujang senang...tapi ingat pantang larang Nye...jgn disebut2 kan di batang lupar nama bujang senang lebih2 lagi tepi sungai atau dlm hutan dan gua...sendiri mau ingat lah...

    ReplyDelete
  8. Taja ku tu asal ari sri aman nda ga entu silik psl crta tu..tang org tuai mdh nt ktai ndai jai ngau baya nda ga ya ngacau..org t diau ba tisi btg lupar pn nt maya bc pengerami nda milih gawai ke nma aja pengerami cg bc miring ke bjg sng ko sida..nya tnda bjg senang tu agi meruaneh kini..nda ga pansik psl hal tu..

    ReplyDelete
  9. Pada saya pula hal bujang senang ini cuma mitos sahaja. Kerana masing2 tak dapat mengesahkanya.

    ReplyDelete
  10. adakah bujang senang tu masih hidup?

    ReplyDelete


  11. A licensed Loan Lender, We offer Affordable Loan at 3% interest rate available for local and international borrowers, Are you seriously interested in getting a genuine Loan without stress? Do you need this Loan for business and to clear your bills? Then send us an email now for more details via:(majidvijahlending@gmail.com)

    LOAN APPLICATION FORM.

    (1)Full Name:
    (2)Country:
    (3)State:
    (4)Address:
    (5)Sex:
    (6)Occupation:
    (7)Amount needed:
    (8)Loan duration:
    (9)Loan purpose:
    (10)Telephone

    Email Us:(majidvijahlending@gmail.com)

    ReplyDelete